Suksessfaktorer i prosjekter
Vi er opplært til konkurranse, men forskning viser at det er kraften av samarbeid som skaper suksess og vinnere.
De viktigste suksessfaktorene i prosjekter er:
- Alle i prosjektet må ha felles informasjon.
- Alle i prosjektet må ha forståelse for de andre organisasjonene sine strategier.
- Alle i prosjektet må gå gjennom kontrakter og rammeavtaler i fellesskap.
- Alle i prosjektet må være enige om hvordan kommunikasjonen skal praktiseres.
- Alle i prosjektet må ha en strategi for relasjonsbygging med interessenter.
I prosjekter hvor disse faktorene er tilstede, blir det suksess. Prosjektet har større mulighet for å komme i havn på riktig tid, og prosjektet har bedre kontroll over kostnadene.
I mange prosjekter brukes standardkontrakter. For å lykkes er det viktig at man diskuterer hva denne kontrakten betyr for hver enkelt aktør i hvert enkelt prosjekt. Det handler om å være villig til å sette seg inn i andre aktører sitt verdensbilde. Det er viktig at alle er åpne om målene sine og at det er en felles forståelse for hva som er driverne for kostnader.
Valg av leverandører i prosjekter basert på rimeligste pris gir ofte grobunn for konflikter, og konflikter koster mye penger.
De store prosjektene blir mer og mer komplekse, og det er få prosjekter som er standard. Flere og flere prosjekter har nå et stort antall kontrakter og leverandører. Dette kompliserer samarbeidet i prosjektet, bidrar til konflikter og gnisninger i grensesnittet mellom organisasjonene og gjør at det blir enda viktigere med lik informasjon, felles forståelse for kontrakter og forståelse for målsetningene.